Miten vuosikelloa käytetään?

Markkinoinnin vuosikello on työkalu, jonka on tarkoitus helpottaa yrityksesi markkinointia. Mutta se on apunasi vain, jos olet ottanut sen käyttöön ja aktiivisesti päivittänyt sitä.

Jos et vielä ole lukenut perusteluja sille, miksi sinunkin kannattaa ottaa vuosikello käyttöön, käy lukemassa se täältä:

5 syytä, miksi markkinoinnin vuosikello kannattaa tehdä

Miten markkinoinnin vuosikelloa sitten käytetään? Mitä siihen kannattaa kirjata?

1. Kirkasta yrityksesi tavoitteet

Ennen kuin aloitat vuosikellopohjan täyttämisen, sinulla pitää olla kirkkaana mielessä, miksi ryhdyt tekemään vuosikelloa? Millaisia tavoitteita olet asettanut liiketoimintasi kehittymiselle tänä vuonna? Entä mitä tavoittelet markkinoinnilla?

Jos et suunnittele yrityksesi markkinointia, etkä ota tavoitteita markkinoinnissa huomioon, tuskastut ennemmin tai myöhemmin siihen, että markkinointi on vaikeaa. Se vie liikaa energiaa, kun joudut joka kerta miettimään uudelleen, mitä julkaiset tai mitä kanavaa käytät. Lisäksi sinun on vaikea tai lähes mahdoton saada tuloksia. Jos teet sisältöjä vain huvin vuoksi tai jopa siksi, että on pakko julkaista jotakin, on tulosten saaminen sattumanvaraista. Jos taas tekemäsi sisällöt tukevat tavoitetta, sisällöillä on arvoa.

Jos otat vuosikellon aktiivisesti käyttöön ja pidät vuosikelloa esillä, tavoitteesi ovat koko ajan selkeästi näkyvillä. Et unohda tavoitteita arjen kiireessä.

2. Määrittele unelma-asiakas

Kun itse pyörit sosiaalisen median kanavissa, millainen sisältö sinua kiinnostaa? Mikä saa sinut lukemaan lisää ja klikkaamaan mahdollisesti eteenpäin? Sellainen juttu, joka tuntuu puhuttelevan juuri sinua, eikö?

Tästä syystä unelma-asiakkaan miettiminen on tärkeää. Kun kirjoitat sisältösi juuri hänelle, hän myös helposti samaistuu siihen ja kiinnostuu lukemaan lisää.

Kohderyhmän miettiminen yleisellä tasolla ei siis riitä, vaan kannattaa pureutua syvemmälle. Minkä ikäinen unelma-asiakkaasi on? Mistä hän on kiinnostunut? Mitä hän tekee työkseen? Millaisia haasteita hän kohtaa arjessa? Miten sinun tuotteesi tai palvelusi voisi ratkaista unelma-asiakkaasi ongelman?

Saatat miettiä, että minun palveluni tai tuotteeni sopii kaikille. Sisältömarkkinoinnissa pitää kuitenkin suunnata viesti tarkemmin, koska kaikille suunnattu yleinen sisältö ei kiinnosta ketään.

Listaa siis oman unelma-asiakkaasi ominaisuudet ylös ja pidä ne mielessäsi jo silloin, kun suunnittelet markkinointia.

Kohderyhmän ja tavoitteiden määrittäminen on tärkeää, koska niistä syntyy markkinointisi punainen lanka.

3. Merkitse tärkeimmät asiat vuosikelloon

No nyt voit ottaa vuosikellopohjan käyttöön.

Vuosikellon täyttäminen kannattaa aloittaa yrityksesi tärkeimmistä tapahtumista ja kampanjoista. Merkitse siis vuosikelloon messut, lanseeraukset ja yrityksesi kannalta tärkeät sesongit, kuten joulu tai  black friday. Muista kirjata vuosikelloon myös koulutukset, esiintymiset ja vierailut. Yksi olennaisimmista asioista on merkitä vuosikelloon myös lomat.

Olen kirjannut vuosikelloon myös joitakin hauskoja teemapäiviä ja yleisiä juhlapäiviä. Niitä voit hyödyntää markkinoinnissa silloin, kun kaipaat ideoita esimerkiksi viihdyttävään tai ajankohtaiseen sisältöön.

Vuosikello = runko

Vuosikello on kuin puun runko. Sisällöistä tulee lehtiä.

Vuosikello määrittelee raamit markkinoinnille, mutta se on vain pelkkä runko. Kun olet saanut rungon kasaan, on aika alkaa suunnitella lehtiä eli sisältöjä.

Mieti sisältöjen aiheita kuhunkin käytössäsi olevaan markkinointikanavaan ja aikatauluta niiden suunnittelu ja tekeminen kalenteriin. Jos tarvitset tässä apua, tutustu SisuAssariin. SisuAssari on palvelu, jossa autan sinua ideoimaan uusia sisältöjä aina kuukausi kerrallaan.

Jos et vielä ole saanut vuosikellopohjaa, liity sisäpiiriin ja lataa se itsellesi.

One thought on “Miten vuosikelloa käytetään?

Comments are closed.